Avro Lancaster
2006.07.25. 20:52
Adatok:
Kibocsátó ország: Nagy-Britannia
Alkalmazási terület: nehézbombázó repülőgép
Gyártó: A. V. Roe & Co. Ltd
Bevetési időszak: 1942-45.
Hajtómű: négy db 1460 LE-s Rolls-Royce Merlin 20 vagy 22, ill. 1640 LE-s Merlin 24 tizenkét hengeres motor.
Fesztávolság: 31,09 m.
Magasság: 6,00 m.
Szerkezeti tömeg: 16 700 kg.
Felszálló tömeg: 31 000 kg (Grand Slam bombával együtt 31 800 kg).
Személyzet: 7 fő.
Legnagyobb sebesség: 460 km/h (3500 m-en).
Szolgálati magasság: 7400 m.
Hatótávolság: 2660 km.
Fegyverzet: tíz 303-mas Browning géppuska (7,6 mm-es) és 6350 kg bombateher.
Eltekintve az önmagukban kitűnő sok-sok híres harci eszköztől, a Lancasterre úgy emlékezünk, mint egy repülőgépre, amely Németország szívében tudott csapást mérni az ellenségre.
A gép a kétmotoros Manchester utódja. A Lancaster I prototípusa (ez volt a BT 308, első repülése: 1941. 01. 08.) az eredeti Manchester III volt (1130 LE-s Merlin 10 hajtóművel).
Az első sorozatgép (Lancaster Mk. I) kilenc hónappal később repült Merlin 20 motorokkal. A törzsre alsó és felső géppuskatorony került.
Az első gépek az Avro-nál készültek, de ezt több gyártó is átvette. A RAF számára a szállítások 1941 karácsonya után kezdődtek. Nagy-Britanniában a Lancaster Mk. I-ből végül több mint 3500 db-ot gyártottak, 1942-ben további alvállalkozóknak adták át a gyártási jogot.
Ezek után megjelent a csillagmotoros Lancaster II változat (gyártó: Armstrong-Withworth, 1725 LE-s Bristol Hercules 6 és 16 hajtóművekkel).
A Lancaster II-ből 300 db épült. A gyártás az Mk. III-mal folytatódott (mintegy 3000 db), csaknem megegyezett a Lancaster I-gyel. A legnagyobb különbség az Mk. III Packard-Merlin hajtóműve volt.
Az utolsó sorozatot a Lancaster Mk. VII jelentette (gyártó: Austin Motors: 180 db). A törzs felső részén található Martin géppuskatoronyról ismerhető fel, mely előbbre van, mint a korábbi Lancastereken a Nash Tompson torony.
A Lancaster I változata volt az Mk. I (F. E.) és az Mk. I Special (Grand Slam bombához átalakítva).
A Lancasterek két leghíresebb bevetése:
-a duzzasztógátak támadása (1943. 05. 17. Barnes Wallis „felpattanó” bombájának felhasználásával
-a Tirpitz nevű hajó elsüllyesztése (1944. 10. 12. Tromsö-fjord, Tall Boy bomba-Wallis fejlesztés)
A teljes gyártási mennyiség e típusból: 7374 db. A háború után szolgált a tengeri mentőszolgálatnál mint tengeri felderítő (a RAF keretében)
|